2011. március 30., szerda

Bagel Business

A CN Tower, Torontóban, bagellel a tetején
Amit egyes disszidálóknak a New York-i Szabadságszobor jelentett, nekem azt jelenti a bagel, ha Amerikáról beszélünk. Szinte a szemeim előtt van, ahogy a Szabadságszobrot ínycsiklandó óriás bagel karikákkal célba dobja valami amerikai "szuperszörny" az álmélkodó tömeg előtt, egy milliós költségvetésű Oscar-díjas filmben... Egyszóval a bagel mágikus erővel bír nálam és sokáig teljesen lehetetlennek tartottam, hogy közelebb kerüljek ehhez a csodához. A "bagel csoda" csíráját anyukám ültette el bennem, aki szintén nagy rajongója ennek a péksüteménynek és amíg Budapesten volt igazi bagel bolt, addig különleges vásárlóknak számítottunk. Aztán egy időre teljesen eltűnt a piacról, majd a nagy multi-kávézók újra behozták és ma már ismét ott van a polcokon. Amíg itthon teljesen eltűnt ez az amerikai álom, a sors számomra többször is kedveskedett vele. Először Kanadában jutottam tetemesebb mennyiséghez. Ott láttam azt is, hogy odaát hogyan is készítik, miféle eszközökkel. Láttam egy hosszú félcsövet tele vízzel és benne úszkáló karikákat, láttam ahogy a karikák rácsúsznak egy tepsire és azt is láttam hogy hatalmas kondérokba kel a tészta. Nem mondom, elég fura leleplezése ez egy gyerekkori varázslatnak, de onnantól kezdve megvalósíthatónak éreztem azt, amit eddig elérhetetlennek gondoltam. Ezután nem sokkal egy kevéssé felemelő nyelvvizsga napján, egy nagyon lelkes kis séf elkészítette nekem az általam első ízben látott házi bagelt... Évek múltán, egy különleges univerzumban én is rátaláltam a kis bagel receptemre. Az elkészítés élménye és a kész termék íze pedig egy kicsit visszarepített Amerikába és miután nagyon könnyen megvoltam vele, még az önbizalmamat is növelte! Baráti vacsorák és villásreggelik kiváló hozzávalója lett belőle és még csak ki sem kellett vándorolni érte.

Hozzávalók: (8 bagel karika lesz belőle)
Fontos! Az elkészítéshez szükségünk lesz nyújtódeszkára és sodrófára, valamint sütőpapírra!
  • 50 dkg liszt
  • 3 dkg tejpor (nagyobb áruházakba lehet kapni, nem összetévesztendő a kávé krémporral!!)
  • 4 g szárított élesztő
  • 6 dkg cukor
  • csipetnyi só
  • 2,5 dl meleg víz
  • 1 kk. szódabikarbóna és egy ek. cukor
Elkészítés:
fotó - Lukas Klimek

fotó - Lukas Klimek
A lisztet, a tejport, az élesztőt, a cukrot, a csipetnyi sót és a vizet összekeverjük, eldolgozzuk és meggyúrjuk. Addig gyúrjuk amíg elválik a gyúróedény faláról, összeáll, nem ragad és sima lesz. Ez kb. 15 percet vesz igénybe. Elosztjuk 8 egyforma részre és 10 percig konyharuhával letakarva kelesztjük. A félig megkelt golyókat téglalap formájúra nyújtjuk és feltekerjük őket hosszabbik oldaluknál fogva, akárcsak a kakaóscsiga vagy a bejgli receptnél. Ha szeretnénk tölteléket a bagelbe, akkor ennél a résznél tesszük bele azt is. A feltekert gilisztákat kör alakúvá formáljuk és a végüket jól összenyomkodjuk, hogy ne jöjjenek szét. Amikor a karikák megvannak még 40 percet kelesztjük őket konyharuha alatt. Az utolsó percekben felteszünk egy nagy lábosban vizet, beletesszük az egy evőkanál cukrot és a kiskanál szódabikarbónát. A bageleket óvatosan belelapátoljuk a forróvízbe, oldalanként 1-1 perc alatt előfőzzük őket. Az így elkészült bageleket sütöpapírral ellátott tepsibe tesszük, tetejüket tojássárgájával vagy szezámmaggal, mákkal díszítjük. 180°C-os sütőben aranybarnára pirítjuk és azonnal felfaljuk őket! :) 

Egy töltelékötlet: Ha van otthon egy fej hagyma és pár gerezd fokhagyma, akkor ízletes hagymás tölteléket készíthetünk. A hagymát apró darabokra vágjuk, a fokhagymát lepréseljük és elosztjuk a kinyújtott tészta téglalapokon. A töltelékkel együtt felcsavarjuk és ezután minden mehet az eredeti recept alapján.   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése